вторник, 12 апреля 2016 г.

Оскар Уайльд «Хлопчик-зірка»


Тема: Оскар Уайльд  «Хлопчик-зірка». Еволюція образу головного героя Символічний зміст назви казки
Мета:  продовжити роботу над визначенням головної думки та  характеристики головного героя казки О.Уайльда;
             розвивати вміння характеризувати персонаж, узагальнювати прочитане, роботи висновки, вміння розв’язувати проблемні питання;
             виховувати любов до матері  як визначеної цінності життя, як основи духовної краси людини.
Обладнання: учнівські малюнки,ілюстрації до твору дітей та Д.Гордєєва, фрагменти з фільму, плакати з виразами (Любов, як сонце світу, відкриває  Безмежну велич людської краси), Пісня “Сину, сину...”; музика; М. Рибнікова «Зустріч»( до фільму «Зоряний хлопчик»),  терези, квіточки , зірки
Тип уроку: поглибленої роботи над твором.
                           
Хід уроку

Епіграф :
«Прости , Боже, прости , мамо,
Коли що було не так,
Хоч покаятись – це мало,
Та усе ж це добрий знак!»
( Роман Кузенко «Поклін матері»)


І. Організаційний момент.  Віршик  (Діти, один до одного , будь ласка, поверніться. Доброзичливо та щиро усміхніться.
У світ казковий і прекрасний час вирушати нам
До уроку всі готові? Можемо розпочинати)
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Учитель.
 Казку полюбляють всі, і тому сьогодні заглиблюватися у казку будемо не лише ми , а й дорослі люди , які прийшли до нас на урок. Адже недаремно О.Уайльд говорив «Мої казки призначені для дорослих дітей від 18 до 80»
Отже, продовжуємо роботу над цікавою і , на мою думку, дуже повчальною казкою О.Уайльда «Хлопчик – зірка».  До нашого класу завітала кореспондент журналу “Слово про казку”. Їй захотілося взяти інтерв’ю у дітей з метою виявлення інтересу до казок та їх знань.
1.     Кореспондент: - Добрий день, шановні п’ятикласники, шановна вчителько та гості уроку. Як вам уже повідомили, я – кореспондент(П.І). Мені цікаво дізнатися, яку казку ви вивчаєте зараз на уроці?
  • Хто автор казки “Хлопчик-зірка”?(О.Уайльд)
  • А чому казка розпочинається описом зими?(холодно, мороз)
  • Що знайшли лісоруби в лісі?(дитину)
  • Чому лісоруб вирішив взяти собі знайдену дитину?(він не міг покинути маленьку дитину загинути в лісі)
  • Як ставилися у сім’ї лісоруба до Хлопчика-зірки?( його любили, піклувалися про нього)
  • Чим він відрізнявся від інших дітей лісоруба?( він був не схожий на них зовні; і ріс він гарним, але гордим, жорстоким і егоїстичним)
  • Яким зовні був Хлопчик-зірка, з чим порівнює його автор?(він був білим і витонченим, як слонова кістка,  губи були, як червона квітка, а очі, як фіалки біля річки з чистою водою, а тіло було його таким, як білосніжний нарцис у полі, де ще не ступала нога косаря).
  • А яким було серце у Хлопчика-зірки?(кам’яним; він зневажав усіх, любив тільки себе)
  • Так, у Хлопчика-зірки було кам’яне серце. Як ви розумієте вислів “кам’яне серце”?
  • Я задоволена вашими відповідями. Дякую вам. Бачу, вам справді сподобалась казка. Я бажаю, щоб у вас ніколи серце не ставало “кам’яним”.
Вчитель : Дякую. Але я продовжую перевірку вивченого.
Запрошую вас до музею загублених речей.
На столі розкладено 10 предметів. Виберіть ті  з них , що мають відношення до казки ( нарцис, камінь , жаба, змія, монета)
Отже , я гадаю ви добре опанували зміст казки і готові завершити роботу над казкою, поговоривши про перетворення головного героя
( запис дати і теми уроку)
ІІІ. Підготовка до сприйняття нового матеріалу.
( на  фоні музики слова вчителя)
  Письменник писав: «Усі ми ходимо по багнюці, але деякі з нас дивляться на зірки»
Кажуть, що кожна зірочка – це чиясь душа. Народна символіка кваліфікувала «зорі – то як діти сонця і місяця, то як запалені Богом свічки на честь народжених людей»
 Як не згаснути , живучі на землі. Як залишити по собі слід , про який будуть згадувати інші..
Що найголовніше у житті… Про це піде мова на нашому уроці.
ІV. Сприйняття нового матеріалу.
1.Робота над образом Хлопчика-зірки ( на екрані слайд із зображенням хлопчика - зірки, ілюстрація Д.Гордєєва)



Ø Як Хлопчика-зірка зявився на землі? А чому саме він впав з неба?

Ø Хлопчик-зірка ріс й виховувався вкупі з дітьми Лісоруба, їв і пив з ними за одним столом і грався разом з ними. Чому став іншим?




Ø Зачитайте портрет героя. Які риси характеру підкреслює автор у зовнішності героя?(с.108).

Ø Чому завжди йде порівняння з квіткою «нарцис»?(бо у перен. значенні нарцис - с.119-самозакохана,егоїстична,байдужа до інших людина)

2.Перегляд фрагменту фільму «Зоряний хлопчик» (перша зустріч хлопчика з матір’ю)

Ø Про які риси характеру говорить цей фрагмент?(звучить запис пісні «Сину, сину ангел мій»)

Ø Яка з рис є, на вашу думку, найстрашніша? Чому?

• Проблемне питання
- Хто із представлених персонажів кінострічки мав
 
Кам’яне серце? (хлопик-зірка)

 Золоте серце ?(жебрачка)

• Проблемне питання 

- Чому на уроці у нас є камінці? Що вони символізують?
- Чи відоме вам ім’я одного із персонажів казок Ганса Крістіана Андерсена, у котрого було крижане серце?
- На вашу думку, яке серце легше зробити теплим? 

Учитель. Хлопчик-зірка зрікся найдорожчої людини в світі, і його зірка згасла, як згасла, закам’яніла його душа, в якій не було й крихти тепла, жалю, любові.
Чому зникла врода хлопчика?
Ø Чи усвідомив він свій гріх?(«Це, певне, така мені кара за мій гріх. Адже я відмовився від рідної матері й прогнав її геть, я посоромився її і вчинив жорстоко з нею. Тепер я піду й шукатиму її по всьому світу і не знатиму спочинку доти, доки не знайду її»с.111).

Перелічіть , що зробив хлопчик, аби отримати прощення матері?( пішов шукати матір і шукав її довгих 3 роки, попросив вибачення у «Божих створінь», яких ображав,  дорогою допоміг зайцю звільнитися з мисливської пастки, три рази віддавав монети прокаженому )
3.Перегляд уривку з фільма  «Зустріч хлопчика з батьками» на фоні музики до кінофільму «Зоряний хлопчик» Ю. Рибнікова
Ø Чому відбулося нове перетворення?Чому казка має таку назву?

4.Отже , підсумуємо. Запишіть у зошиті у два стовпчика риси, якими був наділений хлопчик спочатку і після

Ø Давайте на ці терези покладемо риси героя , якими він був наділений на початку твору( самозакоханий, жорстокий, грубий, безжалісний, невдячний) На інший бік – його нові риси ( наполегливий, витриманий, милосердний, чутливий, справедливий, щирий)Отже, терези переважили у бік гарних рис.
Ø  
6.Учитель. Казка , як я уже зазначала на початку урок, дуже повчальна і актуальна.
Ø Хто може мені пояснити зміст виразу « зіркова хвороба»( Зіркова хвороба - зарозуміла, зухвала поведінка особи, що користується увагою інших)
7.Давайте спробуємо  з вами дати поради іншим як не захворіти на «зіркову хворобу» Прошу написати на цих зірочках , про що треба пам’ятати , коли ти став успішним і , на перший погляд, кращим за інших(бути щирим, любити і поважати інших, не заздрити, не задирати носа)(зірочки вішають на дошці)
8.Робота з епіграфом. Як слова Романа Кузенко розкривають зміст казки.
(слайд з епіграфом)

«Прости , Боже, прости , мамо,
Коли що було не так,
Хоч покаятись – це мало,
Та усе ж це добрий знак!»
( Роман Кузенко «Поклін матері»)


ІІІ.Заключна бесіда  : Чого вчить ця казка ?
Учитель. Український поет В.Симоненко дуже справедливо зауважив  «Можна вибрать  друга і по духу брата,
 Та не можна рідну матір вибирати».
Про найкраще слово на землі йде мова у віршу(читає підготовлена учениця)

Встаньте! Встаньте на коліна,
Рідну матір попросіть,
Лиш одна вона єдина
Допоможе і навчить.
Бог і матір на цім світі
Справедливий нам суддя.
Бог і мат і р– це суцвіття,
Бо святішого нема.
Рідна мати нас з дитинства
На добро благословить
Рука ніжна материнська
Нагодує і приспить
Отож, Богу помолімося,
За здоров’я матерів
І у пояс поклонімося
За сердечність їх дарів
Прости, Боже, прости, мамо,
Коли що було не так,
Хоч покаятись – це мало,
Та усе це добрий знак.
     Встаньте! Встаньте на коліна,
     Рідну матір попросіть,
   Лиш одна вона єдина
   Допоможе і навчить.

Вчитель. Язнаю, що у всіх вас , на щастя, є матері. А чи часто ми говоримо своїм матусям про свої почуття до них?
Пропоную приготувати невеличкий сюрприз : на цих квіточках , що покладені у вас на партах, напишіть свої побажання матусі і на найближчому сімейному святі вручіть  будь ласка, їх своїм матусям.
Бо ж любов до матері – одна з визначальних рис людини. Вона возвеличує людей.
Тож , нехай і вас зігріває материнська ласка і любов ( під пісню про матір учні пишуть свої побажання)
ІV. Домашнє завдання(на слайді ): написати твір – мініатюру «Що таке справжня краса?»
V.Оцінювання навчальних досягнень: Нагородження золотою, срібною та бронзовою зіркою.
  Дякуємо діткам, що так гарно попрацювали на уроці, дякуємо нашим гостям , що завітали до нас на урок. Давайте, діти, на згадку про наш урок подаруємо нашим гостям зірочки з порадами, як не захворіти на «зіркову хворобу».




Комментариев нет:

Отправить комментарий